Et godt kosthold er en viktig faktor for god helse! Her finner du flere tips som kan hjelpe deg med å skape ett godt kosthold.

 

  • Rydd kjøleskapet ditt for junkfood! Deretter fyller du opp med friske og sunne varer. Det er det lureste du gjør for å komme i gang med en bedre helse. 

  • Bli kjent med dine matvaner, både gode og dårlige. Det er mange av oss som går innom butikken etter jobb for å kjøpe seg en bolle eller en sjokolade. Ha nøtter eller frukt i veska tilføre du blir småsulten! 

     
  •  Spis 4-5 måltider om dag, heller mindre og ofte, enn få og store porsjoner. Å spise ofte er bra for forbrenningen. Spiser du alt for sjeldent ødelegger du forbrenningen ved at den stopper opp. 

  • Begynn dagen med å spise frokost, dette er det viktigste måltidet! Spis gjerne godt grovt brød eller en sunn frokostblanding. 

     
  • Spis masse frukt og grønnsaker, minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukter. 


  • Spis variert mat gjennom hele uken: Grovt brød, kylling, kjøtt, fisk, ris, pasta, poteter, grønnsaker, erter og bønner, frukt og bær. 

  • Spis fisk, både fet og mager, minst to ganger i uken - bruk gjerne fisk som pålegg. 


  • Velg de magre meieriproduktene, da sparer du mye av det ugunstige fettet.
     
  • Begrens inntaket av fete, salte og søte produkter som potetgull, godteri, brus og kaker. Disse produktene er ikke bra for kroppen. Bestem deg for at du bare skal spise søtsaker i helger, eventuelt bare lørdager. 


  • Drikk mye vann - 10 glass om dagen. Vann er veldig bra for kroppen, det renser systemet.




Del siden!